baner, twarz kobiety w maseczce lekarskiej i czepku
KIERUNEK
DIETETYKA / WNOZB STUDIA II STOPNIA, NIESTACJONARNE
  • OPIS I CHARATERYSTYKA KIERUNKU
  • PODSTAWA PRZYJĘCIA
  • ZASADY REKRUTACJI
  • CUDZOZIEMCY
  • TERMINARZ REKRUTACJI
  • OPŁATA REKRUTACYJNA I INNE OPŁATY
  • LISTA RANKINGOWA
  • WPIS NA STUDIA - DOKUMENTY
  • BADANIA LEKARSKIE
  • LIMITY PRZYJĘĆ I PROGI PUNKTOWE
  • KOMUNIKATY KOMISJI REKRUTACYJNEJ
  • DANE KONTAKTOWE
  • FAQ

OPIS I CHARATERYSTYKA KIERUNKU

DIETETYKA  - studia II stopnia - niestacjonarne

Limit miejsc w roku akademickim 2022/2023: 36

Jak długo trwają studia: 4 semestry

Gdzie i jak są realizowane zajęcia:

Zajęcia odbywać się będą w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń, w tym ćwiczeń praktycznych w laboratoriach i pracowniach kształcenia kierunkowego pod nadzorem wykładowcy oraz praktyk zawodowych.

Wykłady i ćwiczenia będą się odbywać w bardzo dobrze przygotowanych salach wykładowych i pracowniach kierunkowych, dysponujących nowoczesnym wyposażeniem dydaktycznym i multimedialnym.

 

Charakterystyka kierunku:

Proces kształcenia na kierunku Dietetyka jest ściśle związany z dziedziną: nauki medyczne i nauki o zdrowiu oraz dyscypliną: nauki o zdrowiu. W toku studiów II stopnia absolwenci uzyskują specjalistyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie:

  • planowania i wdrażania opartego o podstawy naukowe żywienia indywidualnego, zbiorowego i leczniczego dla zróżnicowanych pod względem wieku, zawodu oraz warunków życia grup ludności;
  • profilaktyki i leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych;
  • przygotowywania potraw wchodzących w skład poszczególnych diet;
  • rozpoznawania, zapobiegania i leczenia niedożywienia, w tym niedożywienia szpitalnego;
  • oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia i zapotrzebowania na makro- i mikroskładniki odżywcze pacjentów;
  • stosowania żywienia klinicznego z wykorzystaniem diet naturalnych oraz produktów leczniczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w leczeniu chorób przebiegających z niedożywieniem lub powstających na tle wadliwego żywienia i chorób;
  • prowadzenia edukacji zdrowotnej w zakresie zasad prawidłowego żywienia (edukacja żywieniowa) oraz prowadzenia dokumentacji dotyczącej żywienia pacjentów;
  • prowadzenia badań w dziedzinie żywności i żywienia;
  • kontroli jakości żywności, warunków jej przechowywania i produkcji potraw;
  • podstaw marketingu, prawa żywnościowego oraz prawa i ekonomiki w ochronie zdrowia.

SPECJALNOŚĆ DIETETYKA PEDIATRYCZNA

Specjalność dietetyka pediatryczna skupia się w głównej mierze na zasadach planowania żywienia zbiorowego dla dzieci, kobiet ciężarnych, karmiących i niemowląt. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu metod analizy jakości poszczególnych grup produktów spożywczych i ich znaczenia w żywieniu dzieci, a także zasad żywienia klinicznego obejmującego żywienie pozajelitowe i dojelitowe z wykorzystaniem diet przemysłowych w zapobieganiu i leczeniu niedożywienia. Istotną kwestią jest także omówienie stosowania suplementów diety i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia czy też zasad organizowania pracy w zakładach żywienia zbiorowego. Absolwenci tej specjalności posiadają umiejętności  opracowania jadłospisów dla placówek żywienia zbiorowego dzieci, planowania, dostosowanego do wieku dziecka i poziomu aktywności fizycznej postępowania dietetycznego oraz  prowadzenia poradnictwa żywieniowego. Dzięki szerokiej wiedzy, studenci potrafią także opracowywać jasne i zrozumiałe instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową, w tym dla pracowników zatrudnionych przy produkcji żywności.

Zdobyta przez absolwentów specjalności dietetyka pediatryczna wiedza, umiejętności oraz kompetencje pozwolą na ich zatrudnienie w następujących jednostkach: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (szpitale pediatryczne, żłobki, przedszkola, szkoły, sanatoria, restauracje, firmy cateringowe), i otwartego (restauracje), poradniach dietetycznych, placówkach sportowych (kliniki sportowe, fitness kluby, siłownie), firmach farmaceutycznych produkujących preparaty dla dzieci, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia, wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową dzieci, instytutach badawczych oraz w instytucjach zajmujących się systemami zapewniania właściwej jakości żywności dzieci.

SPECJALNOŚĆ DIETETYKA ONKOLOGICZNA

Absolwent specjalności dietetyka onkologiczna posiada wiedzę w zakresie szeroko pojętej działalności około onkologicznej w tym: zasad klasyfikacji, leczenia, objawów i patogenezy nowotworów złośliwych. Dzięki temu zna zaawansowane metody planowania diety w trakcie leczenia systemowego oraz zasad żywienia pacjenta z chorobą nowotworową zależnie od rodzaju nowotworu, lokalizacji nowotworu oraz zastosowanego leczenia choroby nowotworowej. Student poznaje także zasady żywienia klinicznego obejmującego żywienie pozajelitowe i dojelitowe z wykorzystaniem diet przemysłowych w zapobieganiu i leczeniu niedożywienia oraz stosowania suplementów diety i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. Zdobyta wiedza, przekłada się na umiejętności absolwenta w tym: rozpoznanie pacjenta z niedożywieniem (wdrożenie działania), prowadzenia poradnictwa żywieniowego oraz planowanie i prowadzenie opieki żywieniowej nad pacjentami w szpitalu (w hospicjum), opracowania zaleceń dietetycznych łagodzących skutki uboczne stosowanego leczenia choroby nowotworowej, oraz                opracowywania jasnych i zrozumiałych instrukcji dla personelu realizującego opiekę żywieniową.

Zdobyta przez absolwentów wiedza, umiejętności oraz kompetencje pozwolą na organizowanie, prowadzenie i zarządzanie poradnią dietetyczną, działem żywienia lub  zatrudnienie w następujących jednostkach: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (szpitale, sanatoria, ośrodki rehabilitacyjne, domy pomocy społecznej, firmy cateringowe), poradniach dietetycznych, firmach farmaceutycznych produkujących preparaty do żywienia dojelitowego i pozajelitowego, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia, wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową, instytucjach naukowo-badawczych, jednostkach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu żywienia człowieka oraz w instytucjach zajmujących się systemami zapewniania właściwej jakości żywności.

SPECJALNOŚĆ PSYCHODIETETYKA

Specjalność psychodietetyka jest odpowiedzią na rosnące w społeczeństwie problemy związane z nieprawidłowym odżywianiem i zaburzeniami odżywiania, spowodowanymi aspektami psychospołecznymi. Absolwenci zdobywają wiedzę w zakresie m.in. metod oddziaływania na jednostki i grupy, w celu wspomagania zmiany sposobu żywienia oraz metod analizy jakości poszczególnych grup produktów spożywczych. Dzięki temu, absolwenci specjalności psychodietetyka są w pełni przygotowani do nawiązania relacji z pacjentem potrzebującym pomocy dietetyka, wykorzystania metod psychologicznych pozwalających na podtrzymanie relacji z pacjentem, zaplanowania etapów pracy z pacjentem z zaburzeniami odżywiania i odchudzającym się oraz prowadzenia poradnictwa żywieniowego czy planowania i prowadzenia opieki żywieniowej nad pacjentami w różnym wieku.

Zdobyta przez absolwentów wiedza, umiejętności oraz kompetencje pozwolą na ich zatrudnienie w następujących jednostkach: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, poradniach dietetycznych dla dzieci i dorosłych, poradniach zdrowia psychicznego, placówkach sportowych (kliniki sportowe, fitness kluby, siłownie), firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową dzieci i młodzieży, instytutach badawczych, firmach farmaceutycznych produkujących preparaty dla dzieci, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia, wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego.

SPECJALNOŚĆ DIETETYKA W SPORCIE

Dbałość o zdrowie zarówno pojedynczego pacjenta, jak i całej zbiorowości, nie tylko ogranicza się do zapewnienia odpowiedniej aktywności fizycznej. Specjalność dietetyka w sporcie łączy zatem naukę zasad planowania żywienia z zasadami aktywności fizycznej i wysiłku. Absolwent tej specjalności zdobywa wiedzę na temat procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka w czasie wysiłku fizycznego oraz zasad fizjologii żywienia, biochemii i ich wykorzystywania w planowaniu żywienia. Podstawa teoretyczna daje umiejętności do opracowania jadłospisów dla osób podejmujących różne rodzaje aktywności fizycznej, postępowania dietetycznego (dostosowanego do poziomu aktywności fizycznej, uprawianej dyscypliny), oceny stanu odżywienia i prowadzenia samodzielnego poradnictwa żywieniowego dla różnych grup populacyjnych.

Zdobyta przez absolwentów wiedza, umiejętności oraz kompetencje pozwolą na ich zatrudnienie w następujących jednostkach: poradniach dietetycznych, ośrodkach sportowych, rekreacyjnych i rehabilitacyjnych, gabinetach odnowy biologicznej, klubach fitness, firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową, publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, firmach farmaceutycznych produkujących preparaty dla sportowców.

SPECJALNOŚĆ DIETETYKA BARIATRYCZNA

Nadwaga i otyłość stanowi poważne wyzwanie we współczesnym społeczeństwie. Specjalność dietetyka bariatryczna zapewnia absolwentom wiedzę na temat wzajemnych zależności pomiędzy mechanizmami powodującymi otyłość oraz jej skutkami klinicznymi i narządowymi. Pozwala także na poznanie sposobów oraz zasad kwalifikacji do leczenia operacyjnego otyłości, wskazań i przeciwwskazań do zabiegów chirurgii bariatrycznej czy konsekwencji klinicznych i żywieniowych po zabiegu bariatrycznym. Po ukończeniu specjalności dietetyka bariatryczna student posiada umiejętności w zakresie: układania jadłospisów dla pacjenta przygotowującego się do zabiegu bariatrycznego oraz dla pacjenta po zabiegu bariatrycznym (zależnie od okresu, ustalania wskazań do zastosowania diet), skutecznej motywacji pacjenta do zmiany zachowań żywieniowych, oraz prowadzenia samodzielnego poradnictwa żywieniowego dla pacjentów po zabiegu bariatrycznym,

Zdobyta przez absolwentów wiedza, umiejętności oraz kompetencje pozwolą na ich zatrudnienie w następujących jednostkach: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (szpitale, sanatoria, ośrodki rehabilitacyjne, firmy cateringowe), poradniach dietetycznych, placówkach sportowych (kluby fitness, siłownie), firmach farmaceutycznych produkujących preparaty do żywienia dojelitowego i pozajelitowego, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia, wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową, instytucjach naukowo-badawczych, jednostkach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu żywienia człowieka oraz w instytucjach zajmujących się systemami zapewniania właściwej jakości żywności.

A co po studiach?

Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego i otwartego (szpitale, przedszkola, szkoły, domy pomocy społecznej, sanatoria, więzienia, restauracje, firmy cateringowe), poradniach dietetycznych i gabinetach odnowy biologicznej, placówkach sportowych (kliniki sportowe, fitness kluby, siłownie), firmach farmaceutycznych produkujących preparaty do żywienia dojelitowego i pozajelitowego, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia, wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, firmach zajmujących się profilaktyką i edukacją żywieniową, instytutach badawczych oraz w instytucjach zajmujących się systemami zapewniania właściwej jakości żywności.

 

Kierunek realizowany jest przez:

Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu

ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom

Adres poczty elektronicznej: mgrzelak@sum.edu.pl dziekanatwzp@sum.edu.pl

Telefon: (+48 32) 32 397 65 36

 

PODSTAWA PRZYJĘCIA

Przyjęcia kandydatów odbywać się będą na podstawie posiadania dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia oraz średniej ocen uzyskanej z przebiegu studiów I stopnia na kierunku dietetyka lub kierunku zdrowie publiczne specjalność dietetyka, kierunku żywienie człowieka, kierunku żywienie człowieka i ocena żywności, kierunku technologia żywności i żywienia.

O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.

 

Warunki i tryb rekrutacji oraz formy studiów na poszczególnych kierunkach w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach w roku akademickim 2022/2023 określa Uchwała Nr 51/2021 i 53/2021 z dnia 23 czerwca 2021 r. oraz Uchwała Nr 20/2022 z dnia 30 marca 2022 r Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2022/2023, wraz z załacznikami.

Uchwała Nr 51/2021 Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z dnia 23 czerwca 2021 r.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 51/2021 z dnia 23 czerwca 2021 r. Senatu SUM

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr 51/2021 z dnia 23 czerwca 2021 r. Senatu SUM

Uchwała Nr 20/2022 Senatu Śląskiego Uniwesytetu Medycznego w Katowicach z dnia 30 marca 2022 r.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 20/2022 z dnia 30 marca 2022 stanowiący Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 51/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. Senatu SUM

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr 20/2022 z dnia 30 marca 2022 stanowiący Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 51/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. Senatu SUM

Uchwała Nr 53/2021 Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z dnia 23 czerwca 2021 r.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 53 z dnia 23 czerwca 2021 Senatu SUM

 

ZASADY REKRUTACJI

Szczegółowe zasady rekrutacji określa Uchwała nr 51/2021 z dnia 23 czerwca 2021 r. oraz Uchwała nr 20/2022 z dnia 30 marca 2022 Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2022/2023.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 51/2021
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr 51/2021


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 20/2022
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr 20/2022

Wszystkie informacje związane z przebiegiem postępowania rekrutacyjnego (w tym terminy rekrutacji, pierwsze oraz ewentualne kolejne listy rankingowe) będą dostępne po zalogowaniu się przez kandydata na swoje konto w elektronicznym systemie rekrutacji oraz na stronie internetowej Uczelni (https://kandydat.sum.edu.pl).

Do postępowania kwalifikacyjnego na I rok studiów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, może być dopuszczona osoba, która:

• posiada świadectwo dojrzałości uzyskane w trybie nowej matury, albo świadectwo dojrzałości uzyskane w trybie starej matury (wraz z zaświadczeniem o wynikach egzaminu maturalnego, o którym mowa w art. 44zzp ustawy o systemie oświaty – dotyczy kandydatów na kierunki studiów na które zaświadczenie jest wymagane), albo dyplom IB, albo dyplom EB albo świadectwo maturalne uzyskane za granicą, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe,

• zarejestrowała się w terminie wyznaczonym przez Uczelnię w systemie internetowej rejestracji kandydatów,

• dokonała wpłaty opłaty rekrutacyjnej w terminie wyznaczonym przez Uczelnię, w wysokości ustalonej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, podanej do publicznej wiadomości na stronie internetowej Uczelni.

Kandydaci, którzy nie wprowadzą wyników w wyznaczonym terminie, nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.

Kandydaci zobowiązani są do zapoznawania się na bieżąco z informacjami podawanymi przez Uczelnię, pod rygorem negatywnych skutków dla kandydata.

O kolejności umieszczania na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskana w postępowaniu kwalifikacyjnym.

Listy osób przyjętych na studia na poszczególne kierunki sporządzone zostaną spośród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą punktację mieszczącą się w przyznanych limitach lub spełnili inne warunki rekrutacji i w terminie złożyli komplet wymaganych dokumentów.

W przypadku uzyskania równej liczby punktów przez liczbę kandydatów większą niż wynikająca z przyznanego Rozporządzeniem Ministra Zdrowia lub ustalonego przez Rektora limitu miejsc na dany kierunek studiów, podstawą przyjęcia na I rok studiów będzie wyższa liczba punktów uzyskana na świadectwie dojrzałości/egzaminie wstępnym z przedmiotu obowiązkowego na kierunki: farmacja, lekarski i lekarsko-dentystyczny.

Jeżeli więcej niż jeden kandydat uzyska najmniejszą liczbę punktów kwalifikujących do przyjęcia na dany kierunek, a przyjęcie wszystkich takich kandydatów spowodowałoby przekroczenie limitu miejsc zatwierdzonego przez Ministerstwo Zdrowia lub ustalonego przez Rektora, Uczelnia zastrzega sobie prawo przyjęcia mniejszej niż limit liczby osób.

Liczbę punktów warunkujących przyjęcie na studia, jak również obniżenie liczby punktów w przypadku niewyczerpania limitu miejsc, określa Uczelniana Komisja Rekrutacyjna.

Warunkiem przyjęcia na I rok studiów jest uzyskanie lokaty na liście rankingowej, mieszczącej się w limicie przyjęć na dany kierunek i formę studiów oraz złożenie pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok) na danym kierunku w terminie wskazanym przez  Komisję, wraz z wymaganymi dokumentami (kandydaci legitymujący się świadectwem maturalnym/dojrzałości uzyskanym w Polsce), (kandydaci legitymujący się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą).

Niezłożenie deklaracji oraz wymaganych dokumentów w terminie wyznaczonym przez Uczelnię jest równoznaczne z rezygnacją podjęcia studiów i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

W przypadku rozbieżności pomiędzy treścią złożonych przez kandydata dokumentów a danymi wprowadzonymi przez kandydata w ramach rejestracji elektronicznej, uwzględnia się dane wynikające z treści dokumentów, przy czym skutki tej rozbieżności obciążają kandydata w ten sposób, że nie może to powodować ujęcia kandydata na liście rankingowej już opublikowanej.

Kandydaci, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia w kolejnych listach rankingowych z powodu wyczerpania limitu miejsc, stanowią grupę rezerwową na dany kierunek i formę studiów. W przypadku skreślenia kandydata z listy rankingowej i zwolnienia miejsca na liście przyjętych, osoby z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowane do przyjęcia na studia zgodnie z kolejnością umieszczenia na liście rankingowej, wynikającą z sumy punktów uzyskanej w postępowaniu kwalifikacyjnym lub w wyniku spełnienia innych wymaganych kryteriów.

Kandydaci na studia mają możliwość brania udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na dowolną liczbę kierunków studiów jednocześnie.

Kandydat, który został zakwalifikowany do przyjęcia na kilka kierunków studiów może zostać przyjęty tylko na jeden wybrany kierunek studiów rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023. 

Osoby studiujące na danym kierunku studiów stacjonarnych w SUM, nie mogą aplikować na ten sam kierunek studiów stacjonarnych.

Po zakończeniu procesu rejestracji elektronicznej, w przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów do przyjęcia na dany kierunek,  nie będzie możliwa zmiana kierunku studiów na inny kierunek w Uczelni nawet wówczas, gdy uzyskana przez kandydata liczba punktów byłaby większa od minimalnej liczby punktów wymaganych na innym kierunku.

CUDZOZIEMCY

Cudzoziemcy mogą być przyjmowani na studia jeżeli legitymują się dyplomem, który uprawnia do podjęcia studiów wyższych w kraju, w którym został wydany. Świadectwa oraz inne dokumenty potwierdzające uzyskanie wykształcenia w zagranicznych systemach oświaty mogą być uznane w Polsce z mocy prawa lub przez kuratora oświaty w wyniku postępowania administracyjnego.

Cudzoziemcy mogą zostać przyjęci na studia II stopnia legitymując się dyplomem studiów I stopnia lub innym dokumentem, który uprawnia do kontynuacji kształcenia na odpowiednim poziomie.

 

Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia, na podstawie:

1)   umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;

2)   umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez uczelnie, na zasadach określonych w tych umowach;

3)   decyzji ministra;

4)   decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;

5)   decyzji dyrektora NCN o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;

6)   decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu PAN, dyrektora instytutu badawczego lub dyrektora instytutu międzynarodowego.

 

LEGALIZACJA/ APOSTILLE

Legalizacja zagranicznych dokumentów o wykształceniu (świadectwa ukończenia szkoły średniej i dyplomy ukończenia studiów wyższych) – jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie.

Jeśli państwo, w którym wydano dokument, nie jest stroną Konwencji Haskiej (Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r.), wtedy legalizacji dokonuje polska placówka konsularna w tym państwie (właściwa dla danego kraju).

Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś zalegalizować je w polskiej placówce dyplomatycznej właściwej dla danego kraju:

Afganistan, Algieria, Angola, Arabia Saudyjska, Bangladesz, Benin, Bhutan, Boliwia, Brazylia, Chile, Chiny (z wyłączeniem Specjalnych Rejonów Administracyjnych: Hong Kong, Macao), Czad, Dominikana, Egipt, Etiopia, Filipiny, Gambia, Ghana, Gujana, Gwatemala, Haiti, Indonezja, Irak, Iran, Jamajka, Jemen, Jordania, Kambodża, Kamerun, Kanada, Katar, Kenia, Kongo, Korea Północna, Kuba, Kuwejt, Laos, Liban, Libia, Madagaskar, Malezja, Maroko, Mauretania, Mozambik, Nepal, Niger, Nigeria, Pakistan, Palestyna, Papua Nowa Gwinea, Republika Środkowoafrykańska, Rwanda, Senegal, Singapur, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Syria, Taiwan, Tajlandia, Tanzania, Togo, Tunezja, Turkmenistan, Uganda, Wietnam, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Lista polskich placówek dyplomatycznych za granicą dostępna jest na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

 

APOSTILLE

Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112 , poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu.

Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś skontaktować się z jedną z instytucji uprawnionych do wydania apostille:

Albania, Andora, Antigua i Barbuda, Argentyna, Armenia, Australia, Austria, Azerbejdżan, Bahamy, Bahrajn, Barbados, Belgia, Belize, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Botswana, Brunei, Bułgaria, Burundi, Chiny (Specjalne Rejony Administracyjne: Hong Kong, Macao), Chorwacja, Cypr, Czarnogóra, Czechy, Dania, Dominika, Dominikana, Ekwador, Estonia, Fidżi, Finlandia, Francja, Grecja, Grenada, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Honduras, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia, Korea (Republika Korei), Kostaryka, Lesotho, Liberia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Malawi, Malta, Mauritius, Meksyk, Mołdawia, Monako, Mongolia, Namibia, Niemcy, Nikaragua, Niue, Norwegia, Nowa Zelandia, Oman, Panama, Paragwaj, Peru, Portugalia, Republika Południowej Afryki, Republika Zielonego Przylądka, Rosja, Rumunia, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Samoa, San Marino, Serbia, Seszele, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Suazi, Surinam, Szwajcaria, Szwecja, Tadżykistan, Tonga, Trinidad i Tobago, Turcja, Ukraina, Urugwaj, Uzbekistan, Vanuatu, Wenezuela, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca.

Listę wszystkich państw - stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stroniehttp://www.hcch.net/index_en.php

 

Uchodźcy lub osoby znajdujące się pod ochroną uzupełniającą na terytorium Polski, a także osoby poszkodowane w wyniku kryzysów humanitarnych, które mają problemy ze skompletowaniem dokumentacji przebiegu kształcenia za granicą, mogą ubiegać się o potwierdzenie wykształcenia przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

Dalsze informacje na temat zasad uznawania świadectw zagranicznych oraz postępowania prowadzonego przez kuratorów oświaty są dostępne na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Szczegółowe informacje na temat uwierzytelniania dokumentów znajdują się rówież na stronie NAWA https://nawa.gov.pl/apostille-i-legalizacja

 

Kandydaci, legitymujący się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą zobowiązani są  przedstawić następujące dokumenty:

  1. kserokopię świadectwa dojrzałości, potwierdzoną przez Uczelnianą Komsję Rekrutacyjną na podstawie okazanego do wglądu oryginału wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  2. kserokopię dyplomu ukończenia studiów, potwierdzoną przez UKR na podstawie okazanego do wglądu oryginału wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,
  3. poświadczenie w formie „apostille” - w przypadku, gdy dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia z dnia 5 października 1961 r., znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  4. zaświadczenie o uznaniu świadectwa lub dyplomu, o którym mowa w pkt a lub b - w przypadku dokumentu nieuznawanego w Polsce z mocy prawa lub wydanego w kraju, z którym Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów o wykształceniu oraz w przypadku dokumentu z kraju, z którym RP zawarła wyżej wymienioną umowę, ale dokument ten nie jest nią objęty, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  5. wizę lub kartę pobytu albo inny dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  6. zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku i formie kształcenia,
  7. polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Polsce albo Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego lub oświadczenie, że przystąpią do ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia niezwłocznie po rozpoczęciu kształcenia,
  8. podanie o przyjęcie na studia - wydrukowane z systemu rekrutacyjnego i podpisane.

 

Kandydaci – cudzoziemcy zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego tj.:

  • dokument potwierdzający ukończenie rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
  • certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez placówkę uznaną przez Państwową Komisję ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, lub
  • oświadczenie potwierdzające, że przygotowanie oraz stopień znajomości języka polskiego przez kandydata pozwalają na podjęcie studiów w języku polskim.

 

Kandydaci, legitymujący się dyplomem uzyskanym za granicą mogą zostać zobowiązani do przedstawienia innych dokumentów wskazanych przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną.

 

Przelicznik punktów z egzaminu dojrzałości zdawanego za granica dla poszczególnych krajów

 

FAQ 

Q:  Na jakich zasadach mogę studiować bezpłatnie?

A: Opłat za studia nie pobiera się od :

- cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego EFTA;

- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;

cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy, w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35);

- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczpospolitej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium rzeczypospolitej Polskiej;

- cudzoziemca, który posiada certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości C1;

- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;

- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.

Q: Czy mogę brać udział w rekrutacji w przypadku uzyskania wyników z egzaminu maturalnego po zakończeniu elektronicznej rejestracji kandydatów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach?

A:  Nie. Kandydat dokonuje rejestracji na wybrany kierunek studiów tylko i wyłącznie w wyznaczonym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną terminie.

Q:  Czy jest możliwość zakwaterowania w Domu Studenta?

A: Tak, istnieje taka możliwość. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://student.sum.edu.pl/domy-studenta/

Q:  Czy można wysłać dokumenty pocztą?

A: Nie. Kandydat dokonuje wpisu  OSOBIŚCIE  lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo powinno być ustanowione do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.) Wzór pełnomocnictwa oraz dla kandydata niepełnoletniego Wzór pełnomocnictwa-kandydat niepełnoletni.

W przypadku braku możliwości dostarczenia dokumentów w wyznaczonym terminie, należy skontaktować się z Przewodniczącą Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej z prośbą o prolongatę terminu dostarczenia dokumentów.

Q: Czy można otrzymać zaświadczenie, że kandydat został przyjęty na studia?

A: Tak, zaświadczenie potwierdzające przyjęcie na studia w formie dokumentu wystawia Uczelniana Komisja Rekrutacyjna, w wersji dwujęzycznej: polsko - angielskiej.  

TERMINARZ REKRUTACJI

Termin rejestracji elektronicznej, dokonania opłaty rekrutacyjnej oraz uzupełnienia wyników z matury na wszystkie kierunki studiów:

 

od 1 lipca 2022 r. do 29 sierpnia 2022 r.

 

Termin dokonania opłaty rekrutacyjnej uważa się za dotrzymany w przypadku wpływu środków na konto
uczelni najpóźniej do dnia  31 sierpnia 2022 roku.

 

Szczegółowy harmonogram rekrutacji znajduje się pod linkiem: 

https://kandydat.sum.edu.pl/?r=site/harmonogram

 

Terminy ogłaszania list rankingowych

I lista rankingowa zostanie zamieszczona  dnia 06.09.2022 r. o godz. 14:00

Termin osobistego dostarczenia obowiązujących dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia w I liście rankingowej:

  • od  07.09.2022 r. do 12.09.2022 r. do godziny 14:00
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego: 30.09.2022 r.

 

II lista rankingowa (w przypadku niewypełnienia przyznanego limitu miejsc) zostanie zamieszczona  dnia 13.09.2022 r. o godz. 14:00

Termin osobistego dostarczenia obowiązujących dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia w II liście rankingowej:

  • od  14.09.2022 r. do 16.09.2022 r. do godziny 14:00
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego: 30.09.2022 r.

W przypadku niewypełnienia limitu miejsc nastąpi kontynuowanie procedury zamieszczania kolejnych list rankingowych (terminy będą podawane na bieżąco). Kandydat zobowiązany jest do śledzenia Komunikatów UKR.

OPŁATA REKRUTACYJNA I INNE OPŁATY

Opłata za postępowanie rekrutacyjne związane z przyjęciem na studia w roku akademickim 2022/2023 wynosi 85,00 zł, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów (Dz.U. poz. 661 z 2021).

 

za wydanie legitymacji studenckiej 22 zł
za wydanie indeksu 4 zł
za wydanie dodatkowego odpisu: – dyplomu ukończenia studiów w języku obcym, – suplementu do dyplomu w języku obcym 20 zł
za wydanie duplikatu: – dyplomu ukończenia studiów, – suplementu do dyplomu 20 zł
za uwierzytelnienie dokumentów w związku z przebiegiem studiów, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą 26 zł

Za wydanie duplikatu elektronicznej legitymacji studenckiej lub indeksu pobiera się opłatę o połowę wyższą od opłaty za wydanie oryginału

• W przypadku kandydowania na kilka kierunków, a także różne formy i poziomy kształcenia w ramach kierunków, kandydat  wnosi stosowną wielokrotność opłaty rekrutacyjnej.

• Opłatę rekrutacyjną wnosi się osobiście w banku, drogą internetową (przelew elektroniczny) lub za pośrednictwem poczty za każde przystąpienie kandydata do postępowania kwalifikacyjnego.

• Opłata rekrutacyjna winna zostać dokonana wyłącznie na wygenerowane przez system elektronicznej rekrutacji konto. Każdej rejestracji na studia odpowiada jeden indywidualny dla każdego kandydata numer rachunku bankowego. Wpłat nie można więc dokonać łącznie, należy je wnosić oddzielnie dla każdej rejestracji.

• Termin dokonania opłaty uważa się za dotrzymany, w przypadku wpływu środków na rachunek bankowy uczelni. Opłata rekrutacyjna musi wpłynąć na konto Uczelni w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji (liczy się data wpływu środków na konto).

• Rejestracja kandydata zostanie potwierdzona w momencie zaksięgowania opłaty rekrutacyjnej i wówczas status na koncie zmieni się na "zweryfikowany".

• Kandydaci, których opłata rekrutacyjna wpłynie na konto Uczelni po terminach elektronicznej rejestracji nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.

• Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi, z wyłączeniem przypadku, gdy:

– kierunek studiów nie został uruchomiony,

– została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,

– kandydat zrezygnował z uczestniczenia w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej

– kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.

• Ewentualny zwrot opłaty rekrutacyjnej, następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata, skierowany do Przewodniczącej Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnejnej.

Podanie o zwrot opłaty rekrutacyjnej - wzór

Zapraszamy do zapoznania się z opłatami za studia: https://student.sum.edu.pl/oplaty-za-studia/

LISTA RANKINGOWA

Listy rankingowe – kierunek dietetyka, studia drugiego stopnia w systemie niestacjonarnym

 

II Lista rankingowa z dnia 26.09.2022

 

Lista rankingowa

Kandydaci na kierunek dietetyka, studia drugiego stopnia w systemie niestacjonarnym, będą przyjmowani w oparciu o utworzone listy rankingowe na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Bytomiu.

O kolejności umieszczania na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskana w postępowaniu kwalifikacyjnym. Wyniki postępowania rekrutacyjnego (pierwsze oraz ewentualne, kolejne listy rankingowe) będą dostępne po zalogowaniu się przez kandydata na swoje konto w elektronicznym systemie rekrutacji oraz na stronie www.kandydat.sum.edu.pl w zakładce lista rankingowa.

Listy osób przyjętych na studia sporządzone zostaną spośród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą punktację mieszczącą się w przyznanym limicie i w terminie osobiście złożyli komplet wymaganych dokumentów wraz z zaświadczeniem lekarskim.

Terminy ogłaszania list rankingowych

I lista rankingowa zostanie zamieszczona  dnia 06.09.2022 r. o godz. 14:00

Termin osobistego dostarczenia obowiązujących dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia w I liście rankingowej:

  • od  07.09.2022 r. do 12.09.2022 r. do godziny 14:00
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego: 30.09.2022 r.

 

II lista rankingowa (w przypadku niewypełnienia przyznanego limitu miejsc) zostanie zamieszczona  dnia 13.09.2022 r. o godz. 14:00

Termin osobistego dostarczenia obowiązujących dokumentów przez osoby zakwalifikowane do przyjęcia w II liście rankingowej:

  • od  14.09.2022 r. do 16.09.2022 r. do godziny 14:00
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego: 30.09.2022 r.

W przypadku niewypełnienia limitu miejsc nastąpi kontynuowanie procedury zamieszczania kolejnych list rankingowych (terminy będą podawane na bieżąco). Kandydat zobowiązany jest do śledzenia Komunikatów UKR.

WPIS NA STUDIA - DOKUMENTY

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

  1. Kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia na wybrany kierunek ZOBOWIĄZANI są do dokonania wpisu na rok w terminie wskazanym przez Uczelnianą  Komisję Rekrutacyjną (dokładne terminy wpisu będą publikowane w nagłówkach list rankingowych).
  2. Kandydat dokonuje wpisu OSOBIŚCIE lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo powinno być ustanowione do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.) Wzór pełnomocnictwa oraz dla kandydata niepełnoletniego Wzór pełnomocnictwa-kandydat niepełnoletni
  3. Konsekwencją nie dokonania wpisu w wymaganym terminie będzie skreślenie Kandydata z listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia.

Dokumenty Kandydat dostarcza w białej wiązanej opisanej teczce.

Opis teczki generowany jest z systemu rejestracji elektronicznej SUM jako czwarta strona podania, należy ją wydrukować i trwale zamocować do teczki lub opisać ją ręcznie zgodnie z opisem na stronie (kierunek studiów, nazwisko i imię, adres do korespondencji , nr telefonu  i adres e-mail)

Wykaz dokumentów, które należy złożyć dokonując tzw. wpisu na I rok studiów drugiego stopnia:

  • Podanie o przyjęcie na pierwszy rok studiów – wydrukowane i własnoręcznie podpisane,
  • zaświadczenie o ukończeniu studiów I stopnia lub dyplom ukończenia studiów I stopnia wraz z kserokopią,
  • zaświadczenie z dziekanatu o uzyskanej średniej arytmetycznej  z toku studiów I stopnia - ksero zaświadczenia i oryginał dla potwierdzenia do wglądu przez UKR,
  • dodatkowe osiągnięcia – potwierdzenie publikacji/uczestnictwa w kole,
  • zaświadczenie lekarskie - zaświadczenie lekarskie – wraz z listą rankingową termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez UKR na internetowej stronie Uczelni,
  • informacja o wpisie na studia – 2 wydruki,
  • oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach- 2 wydruki,
  • zdjęcia – dwa kolorowe zdjęcia, spełniające wymagania dla zdjęć do dowodu osobistego, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem oraz nr pesel.

 

Dodatkowe wymagane dokumenty, które muszą zostać dostarczone przez cudzoziemców:

  • Urzędowe tłumaczenie świadectwa dojrzałości lub dyplomu na język polski wraz z kserokopią,
  • poświadczenie w formie "apostille" lub zaświadczenie o uznaniu świadectwa lub dyplomu, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski wraz z kserokopią,
  • dokument uprawniający do pobytu na terytorium Polski wraz z kserokopią ( karta Polaka lub wiza),
  • polisa ubezpieczeniowa wraz z kserokopią lub oświadczenie, że od 01.10.2021 r. student samodzielnie się ubezpieczy,
  • dokument potwierdzający znajomość języka polskiego wraz z kserokopią.

 

Informacje dodatkowe:

  1. Studenci SUM, składający dokumenty na drugi kierunek do dokumentów dołączają tylko 1 podpisane zdjęcie i nie dokonują opłaty za legitymację. (ważność legitymacji i książeczki zdrowia będzie przedłużona).
  2. Kandydaci niezakwalifikowani do przyjęcia (niemieszczący się w limicie przyjęć na wybrany kierunek) w danej liście rankingowej, cały czas biorą udział w rekrutacji, aż do oficjalnego jej zakończenia.
  3. Kandydaci ZOBOWIĄZANI są do śledzenia list rankingowych i komunikatów Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej.
  4. Zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na wybranym kierunku należy dostarczyć do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej w terminie i miejscu podanym wraz listą rankingową (zaświadczenie w oryginale można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową).
  5. Jeżeli kandydat  rezygnuje ze studiów po dokonaniu wpisu, zobowiązany jest do zalogowania się w elektronicznym systemie rekrutacji na utworzone w procesie rekrutacji konto kandydata , gdzie aktywny będzie przycisk REZYGNACJA - przycisk ten w prosty i szybki sposób umożliwia zgłoszenie rezygnacji z kandydowania na studia prowadzone w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach.

BADANIA LEKARSKIE

Kandydat na studia SUM, po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej (zakwalifikowaniu się na studia) pobiera z Elektronicznego Systemu Rekrutacji (ESR) skierowania na badania lekarskie.

Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w placówce:

  • Przychodnia AGMED Sp. z o. o. – ul. Dunikowskiego 12,14,16, 40-127 Katowice, tel. 32 2582402;

Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.


Zaświadczenie lekarskie należy dostarczyć do Dziekanatu Wydziału, na który kandydat został zakwalifikowany.

Termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną wraz z zamieszczeniem na stronie internetowej Uczelni listy rankingowej.

Zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydaje lekarz medycyny pracy (lekarz spełniający wymagania kwalifikacyjne, określone w trybie art. 229 § 8 pkt. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.).

Inne prawidłowe zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydane przez lekarza medycyny pracy (lekarz uprawniony do wykonywania badań profilaktycznych) będzie honorowane, lecz badania zrealizowane w innej jednostce niż wskazane powyżej nie będą refundowane przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.

W trakcie studiów na kierunku pielęgniarstwo mogą pojawić się narażenia na działanie następujących czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, występujących w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu, studiów:

  • substancje chemiczne w tym: głównie formaldehyd i rozpuszczalniki organiczne
  • czynniki biologiczne - kontakt z mateirałem potencjalnie zakaźnym
  • czynniki alergizujące (głównie chrom, lateks)
  • choroby wirusowe (głównie wirusowe zapalenie wątroby typu A)
  • choroby zakaźne
  • promieniowanie podczerwone (laser)
  • pole elektromagnetyczne
  • praca w wymuszonej pozycji - obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego

Lista narażeń przedstawiona powyżej jest wymagana przez lekarza medycyny pracy, przed podjęciem decyzji o wydaniu orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do studiów na kierunku pielęgniarstwo.

Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na formularzu, który zawiera odwołanie do przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019, poz.1651), i powinno zawierać ocenę zdolności do studiowania na określonym kierunku oraz datę następnego badania lekarskiego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (DZ. U.2019, poz. 1651) osobie badanej lub placówce dydaktycznej przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia lekarskiego za pośrednictwem lekarza, który wydał zaświadczenie lekarskie, do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, właściwego ze względu na siedzibę placówki dydaktycznej, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy – do instytutu badawczego w dziedzinie medycyny pracy. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie wydał lekarz kolejowego ośrodka medycyny pracy, odwołanie od zaświadczenia lekarskiego składa się, za jego pośrednictwem, do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej.

LIMITY PRZYJĘĆ I PROGI PUNKTOWE

PROGI PUNKTOWE ZAPEWNIAJĄCE PRZYJĘCIE NA STUDIA

W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022

DIETETYKA- II STOPNIA- niestacjonarne

           3,90*

W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021

DIETETYKA- II STOPNIA- niestacjonarne 

          3,25*

W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

DIETETYKA- II STOPNIA-niestacjonarne

          3,78*

 

LIMITY PRZYJĘĆ NA STUDIA

W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023

36 miejsc na studia prowadzone w języku polskim

W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022

24 miejsca na studia prowadzone w języku polskim

W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021

60 miejsc na studia prowadzone w języku polskim

ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

60 miejsc na studia prowadzone w języku polskim

 * minimalna liczba punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym obliczana na postawie średniej ocen wynikających z przebiegu studiów pierwszego stopnia oraz ewentualnie innych wytycznych, zgodnie z warunkami

https://kandydat.sum.edu.pl/index.php?r=site/limity

DIETETYKA / WNOZB STUDIA II STOPNIA, NIESTACJONARNE

KOMUNIKATY KOMISJI REKRUTACYJNEJ

  • 1
  • 2
Komunikat nr 2
26.09.2022

 

II Lista rankingowa zamieszczona dnia 26.09.2022 o godz. 14:00

Limit punktów warunkujący przyjęcie na I rok studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku dietetyka w roku akademickim 2022/2023 ustalony w dniu 6 września 2022 r. wynosi:

4,11 pkt.

zgodnie z Uchwałą Nr 126/2022 z dnia 26 września 2022 r. Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

 

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia dnia 26.09.2022 r. zostanie wpisany na I rok studiów po złożeniu pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok)  wraz z wymaganymi dokumentami (patrz zakładka „wpis na studia”).

 

DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ W BIAŁEJ TECZCE.

 

Terminy i miejsce  składania dokumentów:

  • od  dnia 27.09.2022 r. do dnia 28.09.2022 r.  w godzinach 9.00-14.00 (wyłącznie w dni robocze).

 

  • Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu SUM w Katowicach
    Bytom, ul. Piekarska 18, pokój nr 06

 

  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydanego przez lekarza medycyny pracy : 30.09.2022 r.

 

Ze względu na charakter czynności związanych z wpisem na I rok studiów i składanymi dokumentami kandydat zobowiązany jest do złożenia deklaracji i dokumentów osobiście. Dopuszcza się dokonanie tych czynności przez osobę posiadającą pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.

Niezłożenie deklaracji wpisu wraz z wymaganymi dokumentami lub dokonanie wpisu i złożenie dokumentów wymaganych przy wpisie lecz niedostarczenie zaświadczenia lekarskiego w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z podjęcia studiów i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

 

 

Komunikat nr 1
05.09.2022

I Lista rankingowa zamieszczona dnia 06.09.2022 o godz. 14:00

Limit punktów warunkujący przyjęcie na I rok studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku dietetyka w roku akademickim 2022/2023 ustalony w dniu 6 września 2022 r. wynosi:

– 3,04 pkt.

zgodnie z Uchwałą Nr 77/2022 z dnia 6 września 2022 r. Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia dnia 06.09.2022 r. zostanie wpisany na I rok studiów po złożeniu pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok)  wraz z wymaganymi dokumentami (patrz zakładka „wpis na studia”).

 

DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ W BIAŁEJ TECZCE.

Terminy i miejsce  składania dokumentów:

  • od  dnia 07.09.2022 r. do dnia 12.09.2022 r.  w godzinach 9.00-14.00 (wyłącznie
    w dni robocze).
  • Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu SUM w Katowicach
    Bytom, ul. Piekarska 18, pokój nr 06
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydanego przez lekarza medycyny pracy : 30.09.2022 r.

 

Ze względu na charakter czynności związanych z wpisem na I rok studiów
i składanymi dokumentami kandydat zobowiązany jest do złożenia deklaracji
i dokumentów osobiście. Dopuszcza się dokonanie tych czynności przez osobę posiadającą pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu  kandydata.

Niezłożenie deklaracji wpisu wraz z wymaganymi dokumentami lub dokonanie wpisu
i złożenie dokumentów wymaganych przy wpisie lecz niedostarczenie zaświadczenia lekarskiego w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z podjęcia studiów i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

 

DANE KONTAKTOWE

Uczelniana Komisja Rekrutacyjna
Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu

ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom

rekrutacjawnozbytom@sum.edu.pl

(+48) 571 270 038

Sekcja Rekrutacji i Świadczeń

ul. Poniatowskiego 15, 40-055 Katowice
Telefon: (+48 32) 208-35-98, 208-35-92

Kierunek realizowany jest przez:

WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU W BYTOMIU

ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom
Adres poczty elektronicznej: dziekanatwnozb@sum.edu.pl
Telefon:  (32) 397-65-36

STRONA INTERNETOWA DZIEKANATU WYDZIAŁU NAUK O ZDROWIU W BYTOMIU:

https://student.sum.edu.pl/dziekanat-wydzialu-zdrowia-publicznego-w-bytomiu/#kontakt

 

FAQ

Skróty:

  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach – SUM
  • Uczelniana Komisja Rekrutacyjna – UKR
  • Elektroniczny System Rekrutacji –ESR

 

Q: Czy na etapie rejestracji wypełnione podanie o przyjęcie na studia należy dostarczyć do Uczelni?

A: Nie. Po ogłoszeniu list rankingowych, kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia w poszczególnych rankingach, będą zobowiązani do dostarczenia wymaganych dokumentów w wyznaczonym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną terminie i miejscu.

Q: Jakiego formatu oraz rodzaju zdjęcie jest wymagane?
A: Wymagane jest zdjęcie kolorowe w formacie jak do dowodu osobistego: 35mm/45mm.
    Maksymalny rozmiar zdjęcia 200000 KB / 236px x 295px.

Q: Kiedy wydawane są skierowania na badania lekarskie i w jaki sposób je odebrać?
A: Kandydat na studia SUM, dopiero po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej i zakwalifikowaniu się na studia ma możliwość pobrania z ESR skierowania na badania lekarskie.

Q: Gdzie można wykonać badania lekarskie?
A: Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w placówce:

  • Przychodnia AGMED Sp. z o. o. – ul. Dunikowskiego 12,14,16, 40-127 Katowice, tel. 32 2582402;

Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.

Q: W jaki sposób należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie i do kiedy?
A: Zaświadczenie lekarskie kandydat musi dostarczyć  w terminie i miejscu podanym przez UKR.

Q: Czy po utworzeniu podania o przyjęcie na studia w elektronicznym systemie rejestracji i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej można zmienić wybrany przedmiot i wpisać oceny z tego przedmiotu, z którego uzyskało się korzystniejszy wynik?
A: Tak, po utworzeniu podania na wybrany kierunek i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej, do momentu wyznaczonego przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną - do daty zakończenia wprowadzania wyników maturalnych - można zmieniać wybrany wcześniej przedmiot na inny, z którego uzyskało się lepszy wynik.

Q: Czy istnieje możliwość przeniesienia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji?
A: Uczelnia nie przewiduje możliwości przenoszenia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji.

Q: Jeżeli poprawiałem maturę, do systemu mam wpisać nr świadectwa czy nr aneksu?
A: Do ESR wpisujemy wyłącznie nr świadectwa maturalnego. Ewentualne aneksy, z których uzyskane wyniki zostały wprowadzone w podaniu w ESR, należy dostarczyć podczas dokoywania wpisu na rok.

Q: Pisałem maturę IB/EB. Jaki rodzaj matury powinienem wybrać podczas rejestracji?
A: Jeśli kandydat z maturą IB/EB lub maturą zagraniczną posiada wszystkie oceny, z wymaganych na wybranym kierunku przedmiotów, wybiera opcję: matura zagraniczna.

Q: Jakie będą progi punktowe gwarantujące przyjęcie na studia w tym roku?
A: Progi punktowe ustalane są na bieżąco, na podstawie liczby przyjętych kandydatów oraz liczby uzyskanych przez nich punktów.

Q: Kiedy będzie kolejna lista rankingowa?
A: O wszystkich terminach list rankingowych Uczelniana Komisja Rekrutacyjna informuje w stosownych ogłoszeniach na stronie internetowej – zakładka Lista Rankingowa

Q: Jeżeli wysłałam pieniądze przelewem za pomocą konta internetowego i nie napisałam pełnej nazwy odbiorcy, to czy moja wpłata opłaty rekrutacyjnej będzie brana pod uwagę? Tytuł przelewu oraz numer konta odbiorcy jest poprawny.
A: Do każdego podania przypisany jest osobny numer konta, więc ewentualne pomyłki w opisie adresu odbiorcy, czy danych kandydata ma niewielkie znaczenie.

Q: Czy opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jeśli nie zostałem/am przyjęty/a?
A: Opłata rekrutacyjna w takich sytuacjach nie podlega zwrotowi.

Q: Kiedy mogę ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej?
A: Wyłącznie w przypadku, gdy:

- kierunek studiów nie został uruchomiony,

- została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,

- kandydat zrezygnował z uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej,

- kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.

Q: W jaki sposób mogę ubiegać się o zwrot kwoty opłaty rekrutacyjnej?
A: Zwrot nadpłaconej opłaty rekrutacyjnej następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata. Po  zakończonym terminie rekrutacji. Ww. wniosek należy skierować do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, na adres e-mail: sekcjarekrutacji@sum.edu.pl.  Podanie o zwrot opłaty rekrutacyjnej.

Q: W jaki sposób mogę zrezygnować ze studiów na SUM?           
A: Po pozytywnej weryfikacji dokumentów aplikacyjnych kandydata przez UKR, na koncie kandydata na studia aktywny będzie przycisk REZYGNACJA - przycisk ten w prosty i szybki sposób umożliwia zgłoszenie rezygnacji z kandydowania na studia prowadzone w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach.

Godło RP
© 2022   |   ŚLĄSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY W KATOWICACH