Kierunek realizowany jest przez:
Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu
Jedności 8, 41-200 Sosnowiec
Przyjęcia kandydatów legitymujących się „nową maturą” - odbywać się będą na podstawie uzyskania odpowiedniej liczby punktów z egzaminu maturalnego z dwóch przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym:
- biologii lub chemii – przedmiot obowiązkowy (do wyboru przez kandydata)
- chemii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy biologię) lub biologii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy chemię) lub fizyki lub fizyki z astronomią lub matematyki – jeden dowolnie wybrany przez kandydata przedmiot.
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskanych z ww. przedmiotów na świadectwie maturalnym.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 200 pkt.
Przyjęcia kandydatów legitymujących się ‘starą maturą’ odbywać się będą na podstawie uzyskania odpowiedniej liczby punktów z egzaminu maturalnego (przeliczonych zgodnie z zasadą 1%=1 punkt), zdawanego w OKE, z dwóch przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym:
- biologii lub chemii - przedmiot obowiązkowy (do wyboru przez kandydata)
- chemii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy biologię) lub biologii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy biologię) lub fizyki lub fizyki z astronomią lub matematyki - jeden wybrany przez kandydata przedmiot.
Uczelnia uznaje wyniki egzaminów wstępnych, jeżeli kandydat brał w nich udział w latach 2007-2019 i posiada ‘Zaświadczenie o liczbie uzyskanych punktów podczas egzaminów wstępnych’, odbytych w SUM lub innej uczelni medycznej. Uczelnia nie przeprowadza dla kandydatów ze ‘starą maturą’ egzaminów wstępnych. Kandydaci mają możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego z wymaganych przedmiotów w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Przyjęcia kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą, uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju wystawienia tego świadectwa oraz kandydatów legitymujących się dyplomem matury IB oraz matury EB, którzy nie posiadają na świadectwie maturalnych ocen z wymaganych przedmiotów odbywają się na podstawie uzyskania odpowiedniej liczby punktów z egzaminu wstępnego zdawanego w SUM z dwóch przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
- biologii lub chemii – przedmiot obowiązkowy (do wyboru przez kandydata)
- chemii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy biologię) lub biologii (w przypadku, gdy kandydat wybrał jako przedmiot obowiązkowy chemię) lub fizyki lub fizyki z astronomią lub matematyki – jeden dowolnie wybrany przez kandydata przedmiot.
Uczelnia uznaje wyniki egzaminów wstępnych, jeżeli kandydat brał w nich udział w latach 2007-2019 i posiada ‘Zaświadczenie o liczbie uzyskanych punktów podczas egzaminów wstępnych’, odbytych w SUM lub innej uczelni medycznej.
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskanych z ww. przedmiotów.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 200 pkt.
Termin rejestracji elektronicznej, dokonania opłaty rekrutacyjnej oraz uzupełnienia wyników z matury znajduje się pod linkiem:
https://kandydat.sum.edu.pl/index.php?r=site/harmonogram
Terminy ogłaszania list rankingowych
V lista rankingowa zostanie zamieszczona 21.09.2020 r. o godz. 14:00
http://kandydat.sum.edu.pl/uploaded/2020/FAR%20V%20lista%20rankingowa.pdf
IV lista rankingowa zostanie zamieszczona 14.09.2020 r. o godz. 14:00
http://kandydat.sum.edu.pl/uploaded/2020/FAR%20IV.pdf
III lista rankingowa zostanie zamieszczona 07.09.2020 r. o godz. 14:00
http://kandydat.sum.edu.pl/uploaded/2020/FAR%20III%20lr.pdf
II lista rankingowa zostanie zamieszczona 01.09.2020 r. o godz. 14:00
http://kandydat.sum.edu.pl/uploaded/2020/FAR%20II%20LR.pdf
I lista rankingowa zostanie zamieszczona 26.08.2020 r. o godz. 14:00
http://kandydat.sum.edu.pl/uploaded/2020/Kopia%20FAR%20I%20lista%20rankingowa.pdf
W przypadku niewypełnienia limitu miejsc nastąpi kontynuowanie procedury zamieszczania kolejnych list rankingowych (terminy będą podawane na bieżąco).
Kandydat zobowiązany jest do śledzenia Komunikatów UKR
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:
Dokumenty Kandydat dostarcza w białej wiązanej opisanej teczce.
Opis teczki generowany jest z systemu rejestracji elektronicznej SUM jako czwarta strona podania, należy ją wydrukować i trwale zamocować do teczki lub opisać ją ręcznie zgodnie z opisem na stronie (kierunek studiów, nazwisko i imię, adres do korespondencji , nr telefonu i adres e-mail)
Wykaz dokumentów, które należy złożyć dokonując tzw. wpisu na I rok studiów:
Dodatkowe wymagane dokumenty, które muszą zostać dostarczone przez cudzoziemców :
Informacje dodatkowe:
Kandydat na studia SUM, po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej (zakwalifikowaniu się na studia) pobiera z Elektronicznego Systemu Rekrutacji (ESR) skierowanie na badania lekarskie.
Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w jednej z trzech niżej podanych placówek:
Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.
Zaświadczenie lekarskie należy dostarczyć do Dziekanatu Wydziału, na który kandydat został zakwalifikowany.
Termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną wraz z zamieszczeniem na stronie internetowej Uczelni listy rankingowej.
Zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydaje lekarz medycyny pracy (lekarz spełniający wymagania kwalifikacyjne, określone w trybie art. 229 § 8 pkt. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.).
Inne prawidłowe zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydane przez lekarza medycyny pracy (lekarz uprawniony do wykonywania badań profilaktycznych) będzie honorowane, lecz badania zrealizowane w innej jednostce niż wskazane powyżej nie będą refundowane przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.
W trakcie studiów na kierunku farmacja mogą pojawić się narażenia na działanie następujących czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, występujących w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu, studiów:
Lista narażeń przedstawiona powyżej jest wymagana przez lekarza medycyny pracy, przed podjęciem decyzji o wydaniu orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do studiów na kierunku farmacja.
Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na formularzu, który zawiera odwołanie do przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019, poz.1651), i powinno zawierać ocenę zdolności do studiowania na określonym kierunku oraz datę następnego badania lekarskiego.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (DZ. U.2019, poz. 1651) osobie badanej lub placówce dydaktycznej przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia lekarskiego za pośrednictwem lekarza, który wydał zaświadczenie lekarskie, do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, właściwego ze względu na siedzibę placówki dydaktycznej, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy – do instytutu badawczego w dziedzinie medycyny pracy. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie wydał lekarz kolejowego ośrodka medycyny pracy, odwołanie od zaświadczenia lekarskiego składa się, za jego pośrednictwem, do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej.
Lista narażeń przedstawiona powyżej jest wymagana przez lekarza medycyny pracy, przed podjęciem decyzji o wydaniu orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na formularzu, który zawiera odwołanie do przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019, poz.1651), i powinno zawierać ocenę zdolności do studiowania na określonym kierunku oraz datę następnego badania lekarskiego.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (DZ. U.2019, poz. 1651) osobie badanej lub placówce dydaktycznej przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia lekarskiego za pośrednictwem lekarza, który wydał zaświadczenie lekarskie, do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, właściwego ze względu na siedzibę placówki dydaktycznej, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy – do instytutu badawczego w dziedzinie medycyny pracy. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie wydał lekarz kolejowego ośrodka medycyny pracy, odwołanie od zaświadczenia lekarskiego składa się, za jego pośrednictwem, do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej.
Q: Czy istnieje możliwość przeniesienia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji?
A: Uczelnia nie przewiduje możliwości przenoszenia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji.
Q: Czy skierowania na badania wydają je Państwo przy składaniu dokumentów na I rok?, Czy trzeba przyjechać do dziekanatu i je odebrać?
A: Skierowanie na badania można wydrukować po złożeniu podania na wybrany kierunek i wpłaceniu opłaty rekrutacyjnej z systemu rekrutacyjnego. Badania można zrobić bezpłatnie w wybranych przychodniach na podstawie podbitego w Dziekanacie skierowania, podczas składania kompletu dokumentów przy wpisie I rok. Termin wykonania badań lekarskich i dostarczenia zaświadczenia do Dziekanatu wynosi 2 tygodnie. Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.
Q: Gdzie można wykonać badania lekarskie?
A: Kandydat, po dokonaniu wpisu na rok, może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w jednej z trzech placówek. Lista placówek.
Q: Do kiedy należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie?
A: Termin dostarczenia zaświadczenia lekarskiego będzie zależał od daty dokonania wpisu.
Q: Kiedy będzie kolejna lista rankingowa i jaki będzie termin wpisów?
A: O wszystkich terminach list rankingowych Uczelniana Komisja Rekrutacyjna informuje w stosownych ogłoszeniach na stronie internetowej – zakładka Komunikaty
Q: W jaki sposób mogę zrezygnować ze studiów na SUM?
A: Aby zrezygnować ze studiów należy złożyć w siedzibie Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej lub w Dziekanacie WNOZK – (podczas przerwy w pracach Komisji) stosowne oświadczenie. Warunkiem koniecznym jest posiadanie dowodu tożsamości.
Q: Czy muszę dostarczyć własną teczkę na dokumenty opisaną według stosownego wzoru?
A: Tak, należy dostarczyć białą teczkę oklejoną według wzoru wraz z kompletem dokumentów.
Q: Czy opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jeśli nie zostałem/am przyjęty/a?
A: Opłata rekrutacyjna w takich sytuacjach nie podlega zwrotowi.
Q: Jaki będzie limit punktowy gwarantujący przyjęcie w tym roku?
A: Limit punktów ustalany jest na bieżąco, na podstawie ilości przyjętych kandydatów oraz ich ilości punktów.
Q: Czy podczas dokonywania wpisu muszę przedstawić „książeczkę sanepidowską” i kartę obowiązkowych szczepień – informacja o wykonanym szczepieniu przeciw WZW typu B
A: Nie. O terminie dostarczenia w/w dokumentów informuje Dziekanat.
Q: Kiedy mogę ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej?
A: Wyłącznie w przypadku,gdy:
- kierunek studiów nie został uruchomiony,
- została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,
- kandydat zrezygnował z uczestnictwa wprocesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej,
- kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nieuzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.
Q: W jaki sposób mogę ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej?
A: Zwrot opłaty rekrutacyjnej następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata, skierowany do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej.
Q: W jaki sposób mogę ubiegać się o zwrot nadpłaconej kwoty opłaty rekrutacyjnej?
A: Zwrot opłaty rekrutacyjnej następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata, skierowany do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej.
Q: Pisałem maturę IB/EB. Jaki rodzaj matury powinienem wybrać podczas rejestracji?
A: W przypadku matury IB należy wybrać tzw. „nową maturę”.
Q: Jakiego formatu oraz rodzaju zdjęcie powinienem donieść podczas dokonywania wpisu?
A: Podczas dokonywania wpisu należy przynieść 2 zdjęcia w formacie jak do dowodu osobistego, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem.
Q: Czy podczas dokonywania wpisu otrzymam listę wymaganych/ polecanych podręczników?
A: Listy podręczników dostępne są na stronach internetowych Katedr SUM.
Q: Czy na etapie rejestracji elektronicznej wypełnione podanie o przyjęcie na studia należy dostarczyć do Uczelni?
A: Nie. Na etapie rejestracji kandydat nie składa dokumentów. Wymagane dokumenty na studia składają tylko Ci kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do przyjęcia.
Q: Czy dokumenty do wpisu lub rezygnację ze studiów należy złożyć osobiście?
A: Dopuszcza się złożenie dokumentów kandydata oraz pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok), jak również rezygnacji ze studiów, przez osobę posiadającą pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.
Q: Czym jest wzór pełnomocnictwa ? Jaka powinna być jego treść.
A: Nie ma wzoru. Pełnomocnictwo musi zawierać wszystkie czynności, do których chcemy upoważnić daną osobę. Powinno ono zawierać nazwę uczelni, kierunek i tryb studiów którego dotyczy, rok akademicki oraz powinny być wymienione czynności do których upoważniamy, na przykład do składania wymaganych dokumentów i ich odbioru; pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok), składania wszelkich podpisów; oświadczeń w imieniu kandydata; rezygnacji z podjęcia studiów; odbioru korespondencji oraz wszystkich innych czynności związanych z procesem rekrutacyjnym.
Q: Czy koniecznie musi być dostarczony oryginał świadectwa maturalnego, czy może być odpis?
A: Wraz z wymaganymi dokumentami przy wpisie na rok należy dostarczyć kserokopię świadectwa maturalnego/dojrzałości lub kserokopię urzędowego odpisu świadectwa, potwierdzoną przez UKR na podstawie okazanego do wglądu oryginału lub urzędowego odpisu świadectwa.
Q: Jakie dokładnie wymagane są dokumenty w przypadku zakwalifikowania do przyjęcia?
A: Wykaz wymaganych dokumentów znajduje się w zakładce WPIS NA STUDIA.
Q: Czy po złożeniu podania i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej można zmienić wybrany przedmiot i wpisać oceny z tego przedmiotu, z którego uzyskało się korzystniejszy wynik?
A: Tak, po złożeniu podania na wybrany kierunek i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej, do momentu wyznaczonego przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną, (czyli do momentu wprowadzania wyników maturalnych), można zmieniać wybrany wcześniej przedmiot na inny, z którego uzyskało się lepszy wynik.
Q: Jeżeli wysłałam pieniądze przelewem za pomocą konta internetowego i nie napisałam pełnej nazwy odbiorcy, to czy moja wpłata będzie brana pod uwagę? Tytuł przelewu oraz numer konta odbiorcy jest poprawny.
A: Zmiana statusu Kandydata na „zweryfikowany” widoczna w systemie rekrutacyjnym jest potwierdzeniem wpłynięcia opłaty. Do każdego podania przypisany jest osobny numer konta, więc ewentualne pomyłki w opisie adresu odbiorcy, czy danych kandydata ma niewielkie znaczenie.
Q: Odnośnie skierowania na badania. Czy wydają je Państwo przy składaniu dokumentów na I rok?, Czy trzeba przyjechać do dziekanatu i odebrać je?
A: Skierowanie na badania można wydrukować po złożeniu podania na wybrany kierunek i wpłaceniu opłaty rekrutacyjnej z systemu rekrutacyjnego. Badania można zrobić bezpłatnie w wybranych przychodniach na podstawie podbitego w Dziekanacie skierowania, przy okazji składania kompletu dokumentów przy wpisie na rok. Wtedy jest 2 tygodnie na zrobienie badań lekarskich i dostarczenie zaświadczenia do Dziekanatu. W innym przypadku można zrobić badania u dowolnego lekarza medycyny pracy na własny koszt, na podstawie podbitego skierowania, pieczątkę na skierowaniu można uzyskać w Dziekanacie Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach przy ul. Medyków 12, 1 piętro.
Q: Czy można dokonać opłaty rekrutacyjnej przez internet i czy po uiszczeniu tej opłaty będzie możliwe wprowadzenie zmian w podaniu tzn. wprowadzenie ocen?
A: Opłaty rekrutacyjnej można dokonać albo przelewem internetowym bądź na poczcie lub w punktach poboru opłat lub w kasie któregokolwiek z Wydziałów SUM. Dane do przelewu w tym numer konta, zostaną wygenerowane przy złożeniu podania na blankiecie przelewu. Można wykorzystać same dane lub wydrukować blankiet. Po dokonaniu opłaty będzie możliwość zmiany wybranego przedmiotu oraz wprowadzenie ocen z przedmiotów wymaganych w postępowaniu rekrutacyjnym na wybrany kierunek w terminie wskazanym przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną.
Q: Dokonałam rejestracji i opłaty rekrutacyjnej. Jednak pozostawiłam puste miejsce jeżeli chodzi o datę wystawienia dyplomu, gdyż zostanie on dopiero wygenerowany na mojej uczelni za minimum 2 tygodnie. Czy to ma jakiś wpływ na dalsze postępowanie rekrutacyjne ?
A: Nie będzie to miało żadnego wpływu, takie dane jak: data wystawienia dyplomu, nr świadectwa dojrzałości itp., można uzupełnić przed samym wydrukowaniem podania przed złożeniem dokumentów w Dziekanacie.
Q: Jeżeli dokonam opłaty, dostanę się na studia i złożę dokumenty w dziekanacie? Czy jest możliwość żeby je potem wycofać?
A: Tak, w każdej chwili można przybyć do Dziekanatu w godzinach pracy, podpisać oświadczenie o rezygnacji ze studiów i zabrać złożone dokumenty.
Q: Swoją pierwszą maturę pisałam w 2014r. w tym roku poprawiałam, czy są wprowadzone jakieś zmiany w przeliczaniu punktów rekrutacyjnych -centyle, dla osób piszących maturę w 2014 i 2015,2016, 2017?
A: Nie ma żadnych zmian odnośnie wprowadzanych wyników. Niezależnie od daty poprawiania przedmiotów zdawanych na egzaminie dojrzałości, do systemu wpisuje się wartość punktową wprost ze świadectwa maturalnego bądź aneksu zgodnie z wymogami kierunku odnośnie przedmiotu i rozszerzenia. Wyjątek stanowi kierunek kosmetologia stadia I-go stopnia. Tam kandydaci piszący wymagany przedmiot w zakresie rozszerzonym uzyskany wynik przeliczają samodzielnie na podstawę przyjmując zależność 1pkt x 1,5 czyli osoba która uzyskała na świadectwie z biologii 40 pkt pisząc na poziomie rozszerzonym do systemu wpisuje wartość 60 pkt
Q: Jeżeli poprawiałem maturę, do systemu mam wpisać nr świadectwa czy nr aneksu?
A: Do systemu wpisujemy wyłącznie nr świadectwa maturalnego, ewentualne aneksy z których uzyskane wyniki zostały wprowadzone do systemu, trzeba dołączyć do składanych dokumentów ale nie uwzględniać tego w systemie rekrutacji poprzez wpisywanie ich numerów.