DIETETYKA - studia I stopnia - niestacjonarne
Limit miejsc w roku akademickim 2023/2024
Jak długo trwają studia: 6 semestrów
Gdzie i jak są realizowane zajęcia:
Zajęcia odbywać się będą w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń, w tym ćwiczeń praktycznych w laboratoriach i pracowniach kształcenia kierunkowego pod nadzorem wykładowcy oraz praktyk zawodowych.
Wykłady i ćwiczenia będą się odbywać w bardzo dobrze przygotowanych salach wykładowych i pracowniach kierunkowych, dysponujących nowoczesnym wyposażeniem dydaktycznym i multimedialnym.
Charakterystyka kierunku:
Proces kształcenia na kierunku Dietetyka jest ściśle związany z dziedziną: nauki medyczne i nauki o zdrowiu i dyscypliną: nauki o zdrowiu. Nadrzędnym celem jest więc przygotowanie wykwalifikowanej kadry dla instytucji, która zajmuje się problematyką żywienia człowieka zdrowego i chorego. Ponadto absolwenci znajdą zatrudnienie w nadzorowaniu procesów związanych z prawidłowym i bezpiecznym żywieniem (instytucje ochrony zdrowia, struktury Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zakłady żywienia zbiorowego).
Ukończenie studiów pierwszego stopnia kierunku Dietetyka umożliwia podejmowanie indywidualnej działalności skierowanej na profilaktykę zaburzeń stanu zdrowia związanych z żywnością i żywieniem, promocją i poradnictwem w zakresie racjonalnego odżywiania oraz prowadzenie badań naukowych w tym zakresie.
Specjalista dietetyk, posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w działaniach praktycznych oraz edukacji osób zdrowych i chorych. Program studiów zawiera naukę przedmiotów teoretycznych (nauki medyczne i nauki o zdrowiu), zajęcia praktyczne (technologię żywności i potraw oraz towaroznawstwo). Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy realizuje się w trakcie zajęć klinicznych i praktyk zawodowych w zakładach opieki zdrowotnej oraz zakładach żywienia zbiorowego.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia lub studiach podyplomowych. Absolwenci znajdą zatrudnienie w: oddziałach szpitalnych, przychodniach, zakładach żywienia zbiorowego typu otwartego i zamkniętego, interdyscyplinarnych zespołach zajmujących się edukacją prozdrowotną, jednostkach naukowych.
SPECJALNOŚĆ DIETETYKA KLINICZNA
Absolwent specjalności dietetyka kliniczna posiada wiedzę w zakresie postępowania dietetycznego w chorobach w zależności od stopnia ich zaawansowania, klasyfikowania diet leczniczych, określania celów, zasad i zastosowania (także w kontekście wzajemnych zależności pomiędzy układem pokarmowym i innymi układami). Studia pozwalają studentom na zdobycie umiejętności w zakresie przeprowadzania wywiadu żywieniowego, dokonywania oceny sposobu żywienia oraz stanu odżywienia, ale także dokonywania pomiarów antropometrycznych człowieka i analizowania wyników badań laboratoryjnych. Ponadto, studenci uczą się klasyfikowania diet stosowanych w różnych jednostkach chorobowych, określania ich celu, a także planowania i wdrażania odpowiednich postępowań żywieniowych w celu zapobiegania chorobom dietozależnym oraz ich leczenia i edukacji w tym zakresie.
Zdobyte w ramach specjalności dietetyka kliniczna kwalifikacje, umożliwiają zatrudnienie absolwenta w oddziałach szpitalnych; jednostkach naukowych, poradniach podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznych (diabetologicznej, chorób metabolicznych, alergologicznej, gastroenterologicznej, pediatrycznej), w poradniach dietetycznych i gabinetach odnowy biologicznej, placówkach sportowych (klinikach sportowych, fitness klubach, siłowniach), firmach zajmujących się cateringiem dietetycznym, firmach farmaceutycznych produkujących preparaty do żywienia dojelitowego i pozajelitowego, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia i suplementy diety.
SPECJALNOŚĆ DIETETYKA STOSOWANA
Specjalność dietetyka stosowana zapewnia absolwentom szeroką wiedzę w zakresie podstawowych zasad organizacji w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego i otwartego oraz zasad podejmowania działalności gospodarczej w tym obszarze. Zaznajamia studentów w zasadami organizacji stanowisk pracy zgodnie z wymogami ergonomii, warunków sanitarno-higienicznych produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego i przemysłu spożywczego oraz współczesnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia. Dzięki zdobytej wiedzy, absolwent może z powodzeniem przeprowadzać wywiady żywieniowe i dokonywać oceny sposobu żywienia oraz stanu odżywienia. Ponadto, absolwent ma umiejętność dokonywania pomiarów antropometrycznych człowieka, analizowania wyników badań laboratoryjnych, prowadzenia edukacji żywieniowej czy też posługiwania się sprzętem wykorzystywanym w technologii produkcji potraw.
Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego i otwartego (szpitale, przedszkola, szkoły, domy pomocy społecznej, sanatoria, więzienia, restauracje, firmy cateringowe), wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, zakładach żywienia zbiorowego dostarczających posiłki do placówek ochrony zdrowia (np. do szpitali), organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, w firmach farmaceutycznych.
A co po studiach?
Dietetyka kliniczna:
Absolwent tej specjalności posiada wiedzę w zakresie:
Posiada umiejętności w zakresie:
Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w oddziałach szpitalnych; poradniach podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznych (diabetologicznej, chorób metabolicznych, alergologicznej, gastroenterologicznej, pediatrycznej), w poradniach dietetycznych i gabinetach odnowy biologicznej, placówkach sportowych (klinikach sportowych, fitness klubach, siłowniach), firmach zajmujących się cateringiem dietetycznym, firmach farmaceutycznych produkujących preparaty do żywienia dojelitowego i pozajelitowego, firmach produkujących żywność specjalnego przeznaczenia i suplementy diety.
Dietetyka stosowana:
Absolwent tej specjalności posiada wiedzę w zakresie:
Posiada umiejętności w zakresie:
Posiada kompetencje społeczne do:
Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w działach żywienia w placówkach żywienia zbiorowego typu zamkniętego i otwartego (szpitale, przedszkola, szkoły, domy pomocy społecznej, sanatoria, więzienia, restauracje, firmy cateringowe), wydziałach zdrowia samorządów terytorialnych, stacjach sanitarno-epidemiologicznych, zakładach żywienia zbiorowego dostarczających posiłki do placówek ochrony zdrowia (np. do szpitali), organizacjach konsumenckich oraz pożytku publicznego, w firmach farmaceutycznych.
Kierunek realizowany jest przez:
Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu
ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom
Adres poczty elektronicznej: kbrysz@sum.edu.pl dziekanatwzp@sum.edu.pl
Telefon: (+48 32) 32 397 65 36
Przyjęcia kandydatów legitymujących się „nową maturą”
Przyjęcia odbywać się będą na podstawie uzyskania odpowiedniej liczby punktów z egzaminu maturalnego (przeliczonych zgodnie z zasadą 1%=1 punkt) z jednego wybranego przez kandydata przedmiotu: biologii, chemii, fizyki lub matematyki, w zakresie podstawowym lub rozszerzonym przeliczonym na poziom podstawowy.
Kandydaci, którzy zdawali „nową maturę” w latach 2005-2023 na poziomie :
1) podstawowym wg. zasady: 1%x1 punkt
2) rozszerzonym wg zasady:
a) wynik z matury od 0-29 pkt - przeliczenie 1%x1
b) wynik z matury od 30-100 pkt - przeliczenie 1%x1.5.
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów uzyskanych z wybranego przedmiotu na świadectwie maturalnym, bądź przeliczonych zgodnie z wyżej określoną zasadą.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 150 punktów.
Przyjęcia kandydatów legitymujących się „starą maturą”
Przyjęcia odbywać się będą na podstawie ocen z egzaminu dojrzałości zdawanego w liceum do 2004 roku a w technikum do 2005 roku z jednego wybranego przez kandydata przedmiotu: biologii, chemii, matematyki lub
fizyki przeliczonych przez kandydata w następujący sposób:
celujący – 150 pkt
bardzo dobry –100 pkt
dobry –80 pkt
dostateczny –60 pkt
dopuszczający –30 pkt
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów z wybranego przedmiotu, przeliczonych zgodnie z wyżej określoną zasadą.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 150 punktów.
Warunki i tryb rekrutacji oraz formy studiów na poszczególnych kierunkach w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach w roku akademickim 2023/2024 określa Uchwała Nr 45/2022 z dnia 29 czerwca 2022 r Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2023/2024.
Warunki, tryb oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na rok 2023/2024
Szczegółowe kryteria przyjęć na poszczególnych kierunkach 2023/2024
Szczegółowe zasady rekrutacji określa Uchwała Nr 45/2022 z dnia 29 czerwca 2022 r Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2023/2024.
Załącznik Nr 1 - Warunki, tryb oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na rok 2023/2024
Załącznik Nr 2 - Szczegółowe kryteria przyjęć na poszczególnych kierunkach 2023/2024
Wszystkie informacje związane z przebiegiem postępowania rekrutacyjnego (w tym terminy rekrutacji, pierwsze oraz ewentualne kolejne listy rankingowe) będą dostępne po zalogowaniu się przez kandydata na swoje konto w elektronicznym systemie rekrutacji oraz na stronie internetowej Uczelni (https://kandydat.sum.edu.pl).
Do postępowania kwalifikacyjnego na I rok studiów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, może być dopuszczona osoba, która:
Kandydaci, którzy nie wprowadzą wyników w wyznaczonym terminie, nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.
Kandydaci zobowiązani są do zapoznawania się na bieżąco z informacjami podawanymi przez Uczelnię, pod rygorem negatywnych skutków dla kandydata.
O kolejności umieszczania na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskana w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Listy osób przyjętych na studia na poszczególne kierunki sporządzone zostaną spośród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą punktację mieszczącą się w przyznanych limitach lub spełnili inne warunki rekrutacji i w terminie złożyli komplet wymaganych dokumentów.
W przypadku uzyskania równej liczby punktów przez liczbę kandydatów większą niż wynikająca z przyznanego Rozporządzeniem Ministra Zdrowia lub ustalonego przez Rektora limitu miejsc na dany kierunek studiów, podstawą przyjęcia na I rok studiów będzie wyższa liczba punktów uzyskana na świadectwie dojrzałości/egzaminie wstępnym z przedmiotu obowiązkowego na kierunki: farmacja, lekarski i lekarsko-dentystyczny.
Jeżeli więcej niż jeden kandydat uzyska najmniejszą liczbę punktów kwalifikujących do przyjęcia na dany kierunek, a przyjęcie wszystkich takich kandydatów spowodowałoby przekroczenie limitu miejsc zatwierdzonego przez Ministerstwo Zdrowia lub ustalonego przez Rektora, Uczelnia zastrzega sobie prawo przyjęcia mniejszej niż limit liczby osób.
Liczbę punktów warunkujących przyjęcie na studia, jak również obniżenie liczby punktów w przypadku niewyczerpania limitu miejsc, określa Uczelniana Komisja Rekrutacyjna.
Warunkiem przyjęcia na I rok studiów jest uzyskanie lokaty na liście rankingowej, mieszczącej się w limicie przyjęć na dany kierunek i formę studiów oraz złożenie pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok) na danym kierunku w terminie wskazanym przez Komisję, wraz z wymaganymi dokumentami (wykaz dokumentów znajduję się w zakładce - Wpis na studia - Dokumenty)
Niezłożenie deklaracji oraz wymaganych dokumentów w terminie wyznaczonym przez Uczelnię jest równoznaczne z rezygnacją podjęcia studiów i powoduje skreślenie z listy rankingowej.
W przypadku rozbieżności pomiędzy treścią złożonych przez kandydata dokumentów a danymi wprowadzonymi przez kandydata w ramach rejestracji elektronicznej, uwzględnia się dane wynikające z treści dokumentów, przy czym skutki tej rozbieżności obciążają kandydata w ten sposób, że nie może to powodować ujęcia kandydata na liście rankingowej już opublikowanej.
Kandydaci, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia w kolejnych listach rankingowych z powodu wyczerpania limitu miejsc, stanowią grupę rezerwową na dany kierunek i formę studiów. W przypadku skreślenia kandydata z listy rankingowej i zwolnienia miejsca na liście przyjętych, osoby z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowane do przyjęcia na studia zgodnie z kolejnością umieszczenia na liście rankingowej, wynikającą z sumy punktów uzyskanej w postępowaniu kwalifikacyjnym lub w wyniku spełnienia innych wymaganych kryteriów.
Kandydaci na studia mają możliwość brania udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na dowolną liczbę kierunków studiów jednocześnie.
Kandydat, który został zakwalifikowany do przyjęcia na kilka kierunków studiów może zostać przyjęty tylko na jeden wybrany kierunek studiów rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024.
Osoby studiujące na danym kierunku studiów stacjonarnych w SUM, nie mogą aplikować na ten sam kierunek studiów stacjonarnych.
Po zakończeniu procesu rejestracji elektronicznej, w przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów do przyjęcia na dany kierunek, nie będzie możliwa zmiana kierunku studiów na inny kierunek w Uczelni nawet wówczas, gdy uzyskana przez kandydata liczba punktów byłaby większa od minimalnej liczby punktów wymaganych na innym kierunku.
Cudzoziemcy mogą być przyjmowani na studia jeżeli legitymują się dyplomem, który uprawnia do podjęcia studiów wyższych w kraju, w którym został wydany. Świadectwa oraz inne dokumenty potwierdzające uzyskanie wykształcenia w zagranicznych systemach oświaty mogą być uznane w Polsce z mocy prawa lub przez kuratora oświaty w wyniku postępowania administracyjnego.
Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia, na podstawie:
1) umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;
2) umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez uczelnie, na zasadach określonych w tych umowach;
3) decyzji ministra;
4) decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;
5) decyzji dyrektora NCN o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;
6) decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu PAN, dyrektora instytutu badawczego lub dyrektora instytutu międzynarodowego.
LEGALIZACJA/ APOSTILLE
Legalizacja zagranicznych dokumentów o wykształceniu (świadectwa ukończenia szkoły średniej i dyplomy ukończenia studiów wyższych) – jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie.
Jeśli państwo, w którym wydano dokument, nie jest stroną Konwencji Haskiej (Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r.), wtedy legalizacji dokonuje polska placówka konsularna w tym państwie (właściwa dla danego kraju).
Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś zalegalizować je w polskiej placówce dyplomatycznej właściwej dla danego kraju:
Afganistan, Algieria, Angola, Arabia Saudyjska, Bangladesz, Benin, Bhutan, Boliwia, Brazylia, Chile, Chiny (z wyłączeniem Specjalnych Rejonów Administracyjnych: Hong Kong, Macao), Czad, Dominikana, Egipt, Etiopia, Filipiny, Gambia, Ghana, Gujana, Gwatemala, Haiti, Indonezja, Irak, Iran, Jamajka, Jemen, Jordania, Kambodża, Kamerun, Kanada, Katar, Kenia, Kongo, Korea Północna, Kuba, Kuwejt, Laos, Liban, Libia, Madagaskar, Malezja, Maroko, Mauretania, Mozambik, Nepal, Niger, Nigeria, Pakistan, Palestyna, Papua Nowa Gwinea, Republika Środkowoafrykańska, Rwanda, Senegal, Singapur, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Syria, Taiwan, Tajlandia, Tanzania, Togo, Tunezja, Turkmenistan, Uganda, Wietnam, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Lista polskich placówek dyplomatycznych za granicą dostępna jest na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
APOSTILLE
Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112 , poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu.
Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś skontaktować się z jedną z instytucji uprawnionych do wydania apostille:
Albania, Andora, Antigua i Barbuda, Argentyna, Armenia, Australia, Austria, Azerbejdżan, Bahamy, Bahrajn, Barbados, Belgia, Belize, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Botswana, Brunei, Bułgaria, Burundi, Chiny (Specjalne Rejony Administracyjne: Hong Kong, Macao), Chorwacja, Cypr, Czarnogóra, Czechy, Dania, Dominika, Dominikana, Ekwador, Estonia, Fidżi, Finlandia, Francja, Grecja, Grenada, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Honduras, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia, Korea (Republika Korei), Kostaryka, Lesotho, Liberia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Malawi, Malta, Mauritius, Meksyk, Mołdawia, Monako, Mongolia, Namibia, Niemcy, Nikaragua, Niue, Norwegia, Nowa Zelandia, Oman, Panama, Paragwaj, Peru, Portugalia, Republika Południowej Afryki, Republika Zielonego Przylądka, Rosja, Rumunia, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Samoa, San Marino, Serbia, Seszele, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Suazi, Surinam, Szwajcaria, Szwecja, Tadżykistan, Tonga, Trinidad i Tobago, Turcja, Ukraina, Urugwaj, Uzbekistan, Vanuatu, Wenezuela, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca.
Listę wszystkich państw - stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stroniehttp://www.hcch.net/index_en.php
Uchodźcy lub osoby znajdujące się pod ochroną uzupełniającą na terytorium Polski, a także osoby poszkodowane w wyniku kryzysów humanitarnych, które mają problemy ze skompletowaniem dokumentacji przebiegu kształcenia za granicą, mogą ubiegać się o potwierdzenie wykształcenia przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Dalsze informacje na temat zasad uznawania świadectw zagranicznych oraz postępowania prowadzonego przez kuratorów oświaty są dostępne na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Kandydaci, legitymujący się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą zobowiązani są przedstawić następujące dokumenty:
Kandydaci – cudzoziemcy zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego tj.:
Kandydaci, legitymujący się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą mogą zostać zobowiązani do przedstawienia innych dokumentów wskazanych przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną.
Przelicznik punktów z egzaminu dojrzałości zdawanego za granica dla poszczególnych krajów
Q: Na jakich zasadach mogę studiować bezpłatnie?
A: Opłat za studia nie pobiera się od :
- cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego EFTA;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczpospolitej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, który posiada certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości C1;
- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.
Q: Czy mogę brać udział w rekrutacji w przypadku uzyskania wyników z egzaminu maturalnego po zakończeniu elektronicznej rejestracji kandydatów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach?
A: Nie. Kandydat dokonuje rejestracji na wybrany kierunek studiów tylko i wyłącznie w wyznaczonym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną terminie.
Q: Czy jest możliwość zakwaterowania w Domu Studenta?
A: Tak, istnieje taka możliwość. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://student.sum.edu.pl/domy-studenta/
Q: Czy można wysłać dokumenty pocztą?
A: Nie. Kandydat dokonuje wpisu OSOBIŚCIE lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo powinno być ustanowione do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.) Wzór pełnomocnictwa oraz dla kandydata niepełnoletniego Wzór pełnomocnictwa-kandydat niepełnoletni.
W przypadku braku możliwości dostarczenia dokumentów w wyznaczonym terminie, należy skontaktować się z Przewodniczącą Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej z prośbą o prolongatę terminu dostarczenia dokumentów.
Q: Czy można otrzymać zaświadczenie, że kandydat został przyjęty na studia?
A: Tak, zaświadczenie potwierdzające przyjęcie na studia w formie dokumentu wystawia Uczelniana Komisja Rekrutacyjna, w wersji dwujęzycznej: polsko - angielskiej.
Przyjęcia kandydatów legitymujących się „nową maturą” przyjęcia odbywać się będą na podstawie uzyskania odpowiedniej liczby punktów z egzaminu maturalnego (przeliczonych zgodnie z zasadą 1%=1 punkt) z jednego wybranego przez kandydata przedmiotu: biologii, chemii, matematyki lub fizyki w zakresie podstawowym lub zakresie rozszerzonym przeliczonym na poziom podstawowy.
Wynik egzaminu maturalnego wyrażony w procentach winien zostać podany przez kandydata jako wynik wyrażony w punktach, według zasady 1%=1 punkt.
Kandydaci, którzy zdawali „nową maturę” przeliczają liczbę punktów uzyskanych z egzaminu na poziomie rozszerzonym zgodnie z opublikowaną w systemie elektronicznej rejestracji tabelą przeliczeń sporządzona wg. zasady:
punkty od 0-29: 1 punkt x 1
punkty od 30 do 100: 1 punkt x 1,5
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie suma punktów z ww. przedmiotów uzyskanych na świadectwie maturalnym.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 150 pkt.
Przyjęcia kandydatów legitymujących się „starą maturą” przyjęcia odbywać się będą na podstawie ocen z egzaminu dojrzałości z jednego wybranego przez kandydata przedmiotu:
przeliczonych przez kandydata w następujący sposób:
celujący – 150 pkt
bardzo dobry –100 pkt
dobry –80 pkt
dostateczny –60 pkt
dopuszczający –30 pkt
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów z wybranego przedmiotu, przeliczonych zgodnie z wyżej określoną zasadą.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 150 pkt.
Uczelnia uznaje wyniki egzaminów wstępnych, jeżeli kandydat brał w nich udział w latach 2007-2023 i posiada ‘Zaświadczenie o liczbie uzyskanych punktów podczas egzaminów wstępnych’, odbytych w SUM lub innej uczelni medycznej.”
O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 150 pkt.
Ocena z przedmiotu na dyplomie IB |
Punkty dla poziomu |
|
podstawowego |
rozszerzonego |
7 |
100 |
100 |
6 |
90 |
95 |
5 |
80 |
90 |
4 |
70 |
80 |
3 |
60 |
70 |
2 |
50 |
60 |
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego określa zał. Nr 1 do Uchwały Senatu SUM, tj. Zasady przyjmowania na studia jednolite magisterskie oraz studia pierwszego stopnia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów organizowanych przez Uczelnię na lata akademickie 2022/2023, 2023/2024,2024/2025
Z pominięciem postępowania kwalifikacyjnego, przyjmowani będą w ramach limitu laureaci przedmiotowych Olimpiad Stopnia Centralnego i Olimpiad Międzynarodowych w zakresie: biologii, chemii, fizyki oraz matematyki.
Laureaci i finaliści korzystają z ww. uprawnień na podstawie zaświadczenia wydanego przez Komitet Główny Olimpiady zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad, interdyscyplinarnych i tematycznych określa zał. Nr 1 do Uchwały Senatu SUM, tj. Zasady przyjmowania na studia jednolite magisterskie oraz studia pierwszego stopnia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów organizowanych przez Uczelnię na lata akademickie 2022/2023, 2023/2024,2024/2025
Laureatom i finalistom olimpiad zawodowych, interdyscyplinarnych i tematycznych stopnia centralnego przyznaje się maksymalną liczbę punktów przewidzianych w postępowaniu kwalifikacyjnym z przedmiotu, zgodnie z niżej wymienionymi zasadami:
Olimpiady Wiedzy o Żywieniu i Żywności – z biologii
Olimpiady Wiedzy Ekologicznej – z biologii
Olimpiady z Astronomii i Astrofizyki – z fizyki
Olimpiady Lingwistyki Matematycznej – z matematyki
Olimpiady Wiedzy Technicznej – z matematyki
Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej – z matematyki
Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości – z matematyki
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów konkursów organizowanych przez Uczelnię określa zał. Nr 1 do Uchwały Senatu SUM, tj. Zasady przyjmowania na studia jednolite magisterskie oraz studia pierwszego stopnia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów organizowanych przez Uczelnię na lata akademickie 2022/2023, 2023/2024,2024/2025
W postępowaniu rekrutacyjnym na jednolite studia magisterskie oraz studia pierwszego stopnia kandydatowi, który otrzyma tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez:
Postępowanie rekrutacyjne na studia w Uczelni rozpoczyna się 28 kwietnia 2023 roku i trwa do 29 września 2023 roku.
Szczegółowy harmonogram i terminy w postępowaniu rekrutacyjnym na rok akademicki 2023/2024 zostanie opublikowany w późniejszym terminie.
za wydanie legitymacji studenckiej | 22 zł |
za wydanie indeksu | 4 zł |
za wydanie dodatkowego odpisu: – dyplomu ukończenia studiów w języku obcym, – suplementu do dyplomu w języku obcym | 20 zł |
za wydanie duplikatu: – dyplomu ukończenia studiów, – suplementu do dyplomu | 20 zł |
za uwierzytelnienie dokumentów w związku z przebiegiem studiów, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą | 26 zł |
Za wydanie duplikatu elektronicznej legitymacji studenckiej lub indeksu pobiera się opłatę o połowę wyższą od opłaty za wydanie oryginału
• W przypadku kandydowania na kilka kierunków, a także różne formy i poziomy kształcenia w ramach kierunków, kandydat wnosi stosowną wielokrotność opłaty rekrutacyjnej.
• Opłatę rekrutacyjną wnosi się osobiście w banku, drogą internetową (przelew elektroniczny) lub za pośrednictwem poczty za każde przystąpienie kandydata do postępowania kwalifikacyjnego.
• Opłata rekrutacyjna winna zostać dokonana wyłącznie na wygenerowane przez system elektronicznej rekrutacji konto. Każdej rejestracji na studia odpowiada jeden indywidualny dla każdego kandydata numer rachunku bankowego. Wpłat nie można więc dokonać łącznie, należy je wnosić oddzielnie dla każdej rejestracji.
• Termin dokonania opłaty uważa się za dotrzymany, w przypadku wpływu środków na rachunek bankowy uczelni. Opłata rekrutacyjna musi wpłynąć na konto Uczelni w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji (liczy się data wpływu środków na konto).
• Rejestracja kandydata zostanie potwierdzona w momencie zaksięgowania opłaty rekrutacyjnej i wówczas status na koncie zmieni się na "zweryfikowany".
• Kandydaci, których opłata rekrutacyjna wpłynie na konto Uczelni po terminach elektronicznej rejestracji nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.
• Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi, z wyłączeniem przypadku, gdy:
– kierunek studiów nie został uruchomiony,
– została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,
– kandydat zrezygnował z uczestniczenia w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej
– kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.
Listy rankingowe zostaną opublikowane w trakcie rekrutacji
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:
Dokumenty Kandydat dostarcza w białej wiązanej opisanej teczce.
Opis teczki generowany jest z systemu rejestracji elektronicznej SUM jako czwarta strona podania, należy ją wydrukować i trwale zamocować do teczki lub opisać ją ręcznie zgodnie z opisem na stronie (kierunek studiów, nazwisko i imię, adres do korespondencji , nr telefonu i adres e-mail)
Wykaz dokumentów, które należy złożyć dokonując tzw. wpisu na I rok studiów:
Dodatkowe wymagane dokumenty, które muszą zostać dostarczone przez cudzoziemców:
Informacje dodatkowe:
Kandydat na studia SUM, po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej (zakwalifikowaniu się na studia) pobiera z Elektronicznego Systemu Rekrutacji (ESR) skierowanie na badania lekarskie.
Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w jednej w placówce:
Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.
Zaświadczenie lekarskie należy dostarczyć do właściwej Komisji Rekrutacyjnej.
Termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną wraz z zamieszczeniem na stronie internetowej Uczelni listy rankingowej.
Zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydaje lekarz medycyny pracy (lekarz spełniający wymagania kwalifikacyjne, określone w trybie art. 229 § 8 pkt. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.).
Inne prawidłowe zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydane przez lekarza medycyny pracy (lekarz uprawniony do wykonywania badań profilaktycznych) będzie honorowane, lecz badania zrealizowane w innej jednostce niż wskazane powyżej nie będą refundowane przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.
W trakcie studiów na kierunku ratownictwo medyczne mogą pojawić się narażenia na działanie następujących czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, występujących w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu, studiów:
Lista narażeń przedstawiona powyżej jest wymagana przez lekarza medycyny pracy, przed podjęciem decyzji o wydaniu orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do studiów na kierunku ratownictwo medyczne.
Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na formularzu, który zawiera odwołanie do przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019, poz.1651), i powinno zawierać ocenę zdolności do studiowania na określonym kierunku oraz datę następnego badania lekarskiego.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (DZ. U.2019, poz. 1651) osobie badanej lub placówce dydaktycznej przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia lekarskiego za pośrednictwem lekarza, który wydał zaświadczenie lekarskie, do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, właściwego ze względu na siedzibę placówki dydaktycznej, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy – do instytutu badawczego w dziedzinie medycyny pracy. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie wydał lekarz kolejowego ośrodka medycyny pracy, odwołanie od zaświadczenia lekarskiego składa się, za jego pośrednictwem, do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej.
W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023
DIETETYKA- I STOPNIA- niestacjonarne |
50 |
W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022
DIETETYKA- I STOPNIA- niestacjonarne |
38 |
W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021
DIETETYKA- I STOPNIA- niestacjonarne |
36 |
W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020
DIETETYKA- I STOPNIA-niestacjonarne |
30 |
W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023
36 miejsc na studia prowadzone w języku polskim |
W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022
24 miejsca na studia prowadzone w języku polskim |
W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021
60 miejsc na studia prowadzone w języku polskim |
ROKU AKADEMICKIM 2019/2020
60 miejsc na studia prowadzone w języku polskim |
Skróty:
Q: Czy na etapie rejestracji wypełnione podanie o przyjęcie na studia należy dostarczyć do Uczelni?
A: Nie. Po ogłoszeniu list rankingowych, kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia w poszczególnych rankingach, będą zobowiązani do dostarczenia wymaganych dokumentów w wyznaczonym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną terminie i miejscu.
Q: Jakiego formatu oraz rodzaju zdjęcie jest wymagane?
A: Wymagane jest zdjęcie kolorowe w formacie jak do dowodu osobistego: 35mm/45mm.
Maksymalny rozmiar zdjęcia 200000 KB / 236px x 295px.
Q: Kiedy wydawane są skierowania na badania lekarskie i w jaki sposób je odebrać?
A: Kandydat na studia SUM, dopiero po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej i zakwalifikowaniu się na studia ma możliwość pobrania z ESR skierowania na badania lekarskie.
Q: Gdzie można wykonać badania lekarskie?
A: Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w placówce:
Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.
Q: W jaki sposób należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie i do kiedy?
A: Zaświadczenie lekarskie kandydat musi dostarczyć w terminie i miejscu podanym przez UKR.
Q: Czy po utworzeniu podania o przyjęcie na studia w elektronicznym systemie rejestracji i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej można zmienić wybrany przedmiot i wpisać oceny z tego przedmiotu, z którego uzyskało się korzystniejszy wynik?
A: Tak, po utworzeniu podania na wybrany kierunek i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej, do momentu wyznaczonego przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną - do daty zakończenia wprowadzania wyników maturalnych - można zmieniać wybrany wcześniej przedmiot na inny, z którego uzyskało się lepszy wynik.
Q: Czy istnieje możliwość przeniesienia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji?
A: Uczelnia nie przewiduje możliwości przenoszenia się pomiędzy Wydziałami w trakcie rekrutacji.
Q: Jeżeli poprawiałem maturę, do systemu mam wpisać nr świadectwa czy nr aneksu?
A: Do ESR wpisujemy wyłącznie nr świadectwa maturalnego. Ewentualne aneksy, z których uzyskane wyniki zostały wprowadzone w podaniu w ESR, należy dostarczyć podczas dokoywania wpisu na rok.
Q: Pisałem maturę IB/EB. Jaki rodzaj matury powinienem wybrać podczas rejestracji?
A: Jeśli kandydat z maturą IB/EB lub maturą zagraniczną posiada wszystkie oceny, z wymaganych na wybranym kierunku przedmiotów, wybiera opcję: matura zagraniczna.
Q: Jakie będą progi punktowe gwarantujące przyjęcie na studia w tym roku?
A: Progi punktowe ustalane są na bieżąco, na podstawie liczby przyjętych kandydatów oraz liczby uzyskanych przez nich punktów.
Q: Kiedy będzie kolejna lista rankingowa?
A: O wszystkich terminach list rankingowych Uczelniana Komisja Rekrutacyjna informuje w stosownych ogłoszeniach na stronie internetowej – zakładka Lista Rankingowa
Q: Jeżeli wysłałam pieniądze przelewem za pomocą konta internetowego i nie napisałam pełnej nazwy odbiorcy, to czy moja wpłata opłaty rekrutacyjnej będzie brana pod uwagę? Tytuł przelewu oraz numer konta odbiorcy jest poprawny.
A: Do każdego podania przypisany jest osobny numer konta, więc ewentualne pomyłki w opisie adresu odbiorcy, czy danych kandydata ma niewielkie znaczenie.
Q: Czy opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jeśli nie zostałem/am przyjęty/a?
A: Opłata rekrutacyjna w takich sytuacjach nie podlega zwrotowi.
Q: Kiedy mogę ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej?
A: Wyłącznie w przypadku, gdy:
- kierunek studiów nie został uruchomiony,
- została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,
- kandydat zrezygnował z uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej,
- kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.
Q: W jaki sposób mogę ubiegać się o zwrot kwoty opłaty rekrutacyjnej?
A: Zwrot nadpłaconej opłaty rekrutacyjnej następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata. Po zakończonym terminie rekrutacji. Ww. wniosek należy skierować do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, na adres e-mail: sekcjarekrutacji@sum.edu.pl. Podanie o zwrot opłaty rekrutacyjnej.
Q: W jaki sposób mogę zrezygnować ze studiów na SUM?
A: Po pozytywnej weryfikacji dokumentów aplikacyjnych kandydata przez UKR, na koncie kandydata na studia aktywny będzie przycisk REZYGNACJA - przycisk ten w prosty i szybki sposób umożliwia zgłoszenie rezygnacji z kandydowania na studia prowadzone w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach.